Projekt „Lekki tornister”
Na przełomie lutego i marca 2017 r. oddziały przedszkolne „0” i klasy I-III wzięły udział w akcji „Lekki tornister”. Celem było rozpowszechnianie informacji na temat profilaktyki wad postawy, zwrócenie uwagi na niezmieniający się problem przeciążonych plecaków uczniów oraz zmniejszenie jego skali w przyszłości, a – co za tym idzie – działanie na rzecz prostych i zadowolonych dziecięcych kręgosłupów. Podczas zajęć uczniowie zdobyli wiedzę na temat zasad właściwego wyboru, noszenia, jak również pakowania swojego tornistra. Dzieci bardzo chętnie sprawdzały, co noszą w swoich tornistrach. Ku ich zdziwieniu okazało się, że wiele przedmiotów jest niepotrzebnych na zajęcia szkolne. Zagadnienia przedstawione w projekcie realizowane były również podczas zajęć wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. Uczniom bardzo podobały się ćwiczenia gimnastyczne wykonywane podczas przerw śródlekcyjnych. Ćwiczenia pomagają przywrócić koncentrację uwagi, zlikwidować zmęczenie i znużenie wywołane lekcją, ale przede wszystkim działają korzystnie na wykształcenie właściwych postaw zdrowotnych wśród uczniów. Wykonane przez nauczycieli prowadzących ulotki z poradami na temat wyboru właściwego tornistra, zawierały też wyniki badań dotyczące użytkowania przez dzieci tornistrów. Broszurki adresowane były zarówno do uczniów, jak i ich rodziców. Zagadnienia poruszane w projekcie „Lekki tornister” będą nadal realizowane podczas zajęć lekcyjnych w celu kreowania właściwych postaw zdrowotnych dot. profilaktyki wad postawy.
10 ZASAD ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA
Aby kręgosłup był zdrowy i zadowolony, wystarczy pamiętać o kilku prostych radach:
- Kupując tornister, wybierz ten, który jest nie tylko ładny, ale również ma szerokie, regulowane szelki i specjalnie wyprofilowany tył oraz nie waży więcej niż 1 kilogram. Jeśli to możliwe, zdecyduj się na plecak z dodatkowym paskiem zapinanym z przodu (na klatce piersiowej) – pomoże on ustabilizować tornister oraz rozłożyć jego ciężar na cały tułów.
- Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo, że jego zakup może wydawać się dobrym pomysłem, trudno będzie Ci nosić tornister na schodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększy ryzyko powstania wad postawy i… zasmuci Twój kręgosłup.
- Pakując do tornistra podręczniki, zeszyty i przybory szkolne, cięższe rzeczy umieść na dnie, w centralnej części plecaka, a lżejsze – na górze lub po bokach. Wykorzystaj wszystkie przegródki i kieszonki.
- Codziennie wieczorem sprawdź zawartość swojego plecaka, wyciągając z niego zbędne książki, niezjedzone kanapki oraz misie, klocki, samochodziki i inne zabawki. One naprawdę nie będą potrzebne w szkole, ucieszą się z pozostania w domu!
- Spakuj tylko te rzeczy, które będą potrzebne następnego dnia w szkole. Skorzystaj z pomocy rodziców!
- Upewnij się, że tornister nie jest za ciężki – nie przekracza 10-15% Twojej masy ciała. Zapytaj mamę lub tatę!
- Dodatkowe rzeczy – przybory plastyczne, zapasowe zeszyty, dodatkowe podręczniki – jeśli możesz, zostaw w szkole, w swojej szafce lub w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela.
- Noś plecak na obu ramionach. Tornister powinien przylegać do ciała, a nie zwisać poniżej pośladków lub ciągnąć Cię swoim ciężarem do tyłu.
- Pamiętaj o prawidłowej postawie ciała podczas nauki przy biurku, siedzenia w szkolnej ławce, a także w trakcie zabawy.
- Nie zapominaj o aktywności fizycznej – biegaj, pływaj, graj w piłkę z kolegami, pójdź na plac zabaw lub na spacer. Sport to zdrowie – dzięki niemu zmniejszysz napięcie mięśni pleców, a Twój kręgosłup zyska kolejny powód do zadowolenia!
Z badań wynika, że:
- co drugi
uczeń w wieku 6–9 lat nosi tornister, którego waga przekracza 10% masy ciała dziecka;
- 1 kg
średnio ponad tyle zbędnych rzeczy znajduje się w tornistrze ucznia szkoły podstawowej;
- 1,94 kg
tyle ważył najcięższy PUSTY plecak;
- 77%
zawartości tornistra stanowiły przedmioty zbędne u jednego badanego trzecioklasisty;
- nawet 6–7 kg
waży plecak dziecka objętego edukacją wczesnoszkolną!;
- cięższe plecaki
mają dziewczynki niż chłopcy;
- 2385,77 kg
ważyły tornistry 782 dzieci, przebadanych w IV edycji projektu To tyle, co 7 tygrysów, samica słonia afrykańskiego czy 190 sztabek złota!