Akcja Afganistan – 37 spotkań z kulturą Afganistanu.

Kredki, zeszyty i kolorowy papier zebrane dla Afgańskich uczniów to tylko część Akcji Afganistan. Uczniowie wraz z wolontariuszami programu PROJEKTOR – wolontariat studencki poznali kulturę Afganistanu, bajki, gry, a na zakończenie akcji wysłali swoje własne pozdrowienia do rówieśników.

Dobiega końca „Akcja Afganistan. Kredki zamiast karabinów” realizowana przez wolontariuszy PROJEKTORA we współpracy z Instytutem Iranistyki UJ, Slajdowiskiem przy Kawie i Stowarzyszeniem Szkoły dla Pokoju.

W ciągu 3 pierwszych tygodni Akcji 24 studentów z samego Krakowa przeprowadziło 12 projektów edukacyjnych z uczniami 10 szkół podstawowych. W kwietniu  zrealizowane zostaną kolejne projekty przez wolontariuszy z Katowic, Bydgoszczy i Torunia. We wszystkich 4 ośrodkach łącznie odbędzie się 37 projektów edukacyjnych w 28 szkołach.

Akcja Afganistan to dwa działania:
•    zbiórka przyborów szkolnych w placówkach, z którymi współpracuje PROJEKTOR

•    realizacja specjalnych projektów edukacyjnych dotyczących Afganistanu prowadzonych przez studentów-wolontariuszy w klasach 1-3 oraz 4-6 w szkołach podstawowych pod Krakowem, Katowicami, Toruniem i Bydgoszczą.

Celem warsztatów jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, a także zapoznanie ich z kulturą i pięknem przyrody Afgańskiej. W trakcie warsztatów uczniowie poznali położenie Afganistanu na mapie świata, obejrzeli cykl zdjęć z Afganistanu autorstwa pani Katarzyny Javaheri i pana Marcina Krzyżanowskiego, wzięli udział we wspólnym czytaniu bajek afgańskich ze zbioru bajek: „Magiczne bajki afgańskie” wyd. PERSEPOLIS.

Dzieci zasypały nas gradem pytań, bardzo się zaangażowały, więc opowiadanie o życiu Afgańczyków zajęło nam 2/3 zajęć. Jak zapisałam kilka imion afgańskich, dzieci również prosiły, by zapisać ich imiona arabskim alfabetem, więc spełniłyśmy ich prośbę – opowiada Paulina Śmigiel, studentka arabistyki UJ w Krakowie. 

Uczniów starszych klas zaprosiliśmy także do udziału w warsztatach artystycznych, w trakcie których wykonali zakładki do książek i pudełka na skarby łącząc recykling z techniką decoupage’u, a inspirując się sztuką afgańską. Zarówno zakładki, jak i pudełka na skarby, zostały ozdobione przysłowiami zapisanymi w językach dari i paszto – językach urzędowych Afganistanu oraz polskim.

Projekty edukacyjne zostały uwieńczone wspólnym wykonaniem przez uczniów i wolontariuszy pocztówek z pozdrowieniami dla afgańskich dzieci, które następnie zostaną przekazane uczniom w podkabulskich szkołach razem z paczkami zawierającymi zebrane przybory szkolne

.

Kasia Salwa, koordynatorka działań, tak mówi o idei Akcji:Afganistan to nie tylko wojna, to też bardzo ciekawa, wielowiekowa kultura, różnorodność etniczna i językowa, krajobrazy, piękny język. O tym wszystkim warto opowiadać. I warto przełamywać stereotypy dotyczące krajów azjatyckich, wzbudzać zainteresowanie tym regionem, odkrywać go na nowo, już nie w opozycji: Europa – Orient, ale jako równoprawnych partnerów.

Projekt „Akcja Afganistan” jest częścią zbiórki materiałów edukacyjnych „Wyprawka za uśmiech” organizowanej przez Slajdowisko przy Kawie, Instytut Iranistyki UJ, Stowarzyszenie Szkoły dla Pokoju i portal afganistan24.pl. Celem zbiórki jest zebranie podstawowych przyborów szkolnych, które zostaną przekazane dzieciom uczącym się w dwóch szkołach pod Kabulem. Przy wsparciu logistycznym Wojska Polskiego wszelkie zebrane dary zostaną doręczone prosto na miejsce, bezpośrednio do rąk uczniów. Oficjalne podsumowanie zbiórki „Wyprawka za uśmiech” odbyło się 20.03. w ramach obchodów Perskiego Nowego Roku w kawiarni Cudowne Lata w Krakowie.

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji projektu „Akcja Afganistan” w poszczególnych ośrodkach akademickich są dostępne u Regionalnych Koordynatorów Programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”:

-Bydgoszcz: Nina  Woderska, ,
-Katowice: Agnieszka Pieniążek, ,
-Kraków: Kasia Salwa, ,
-Toruń: Paulina Pamuła, .

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status