„MLEKO DLA SZKÓŁ, MLEKO DLA ZDROWIA”
W bieżącym roku szkolnym kolejny raz nasza szkoła będzie uczestniczyć w programie „Mleko dla szkół”. Od października wszystkie chętne dzieci będą mogły codziennie pić kartonik mleka białego lub smakowego.
Gorąco zachęcam wszystkich rodziców do udziału ich dzieci w programie ( klasy „0” – VI).
Picie mleka to dobra inwestycja w siebie nie tylko teraz,S ale i na przyszłość – dlaczego tak jest?
Otóż mleko jest podstawowym źródłem przyswajalnego białka, zawierającego 7 podstawowych aminokwasów, takich których ustrój nie może sobie syntetyzować, a które dostarczane z białka pozwalają właściwie rozwijać się ośrodkowemu układowi nerwowemu, układowi mięśniowemu i przede wszystkim kostnemu. Ale poza tym białkiem mleko zawiera również wapń i fosfor. A wapń to przecież pierwiastek będący tzw. „osią życia”. Koło wapnia toczą się wszystkie zakresy rozwojowe – wzrastanie i dojrzewanie. Brak dostępu dzieci do mleka oznacza zubożenie dowozu wapnia do ich rozwoju. A przecież chodzi o to, żeby do organizmu dzieci był dostarczony wapń z naturalnych produktów, bez konieczności uzupełniania go tabletkami.
Niedobór wapnia w organiźmie wpływa na słabszą podporę ustrojowo-mechaniczną jaką jest układ kostno – stawowo – mięśniowy. Istnieje wówczas ryzyko adynamii mięśniowej, zmniejsza się sprawność fizyczna, występują zmiany próchnicze, czy też różne problemy związane z metabolizmem komórkowym. Czyli brak dowozu wapnia równa się osteoporozie, osteopenii, próchnicy, zmianą w ośrodkowym układzie nerwowym związanym z tym, że pojemność intelektualna, zdolność uczenia się, zdobywania nowych nabytków pamięciowych jest mniejsza.
Udowodniono, że wypicie 2 szklanek mleka to przyswojenie dla ustroju właściwie wchłanianego dobrze przyswajalnego wapnia w ilości 60 – 70% dziennego zapotrzebowania. Inwestujemy więc w siebie i nasze dzieci, spożywając 2 plasterki sera, 2 szklanki mleka, a resztę możemy uzupełnić z innego źródła.
Picie mleka przez dzieci w szkole uczy je prawidłowych nawyków żywieniowych, zapewniając jednocześnie regularne spożywanie wartościowych produktów od najmłodszych lat.