INNOWACJA PEDAGOGICZNA – ,,Z zapałem uczymy się w szkole, by w domu więcej odpoczywać’’
Autor: mgr Justyna Kamisińska
Zakres innowacji: wybrani uczniowie klasy VI a. Czas realizacji innowacji obejmuje jeden rok szkolny z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Innowacja zostanie przeprowadzona w ramach przydziału godzin nauczyciela współorganizującego, który będzie współorganizował trzy zamiast czterech lekcji wychowania fizycznego. Czwarta godzina lekcyjna z zajęć WF zostanie podzielona na dwa, dwudziestopięciominutowe zajęcia przeprowadzane w poniedziałki i środy.
Motywacja wprowadzenia innowacji: Ilość przyswajanej na zajęciach wiedzy przez uczniów jest ograniczona – po lekcjach czeka ich ogrom pracy w domu. Aby uczniowie mogli lepiej wykorzystać wolny czas spędzony w szkole między zajęciami specjalistycznymi a lekcjami, postanowiłam zorganizować im zajęcia w formie dwóch, dwudziestopięciominutowych lekcji w ramach mojego pensum nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne.
Opis innowacji:
I. Wstęp
Celem innowacji jest wyrównanie szans wybranych uczniów na to, by w szkole mogli oni przyswajać wiedzę z lepszym rezultatem, co będzie skutkowało zwiększeniem ilości czasu na odpoczynek i rozwijanie zainteresowań w domu.
II. Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do wybranych uczniów z klasy VIa.
Podczas zajęć przeprowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej uczniowie będą mogli utrwalać poznane przez siebie treści oraz uzupełniać wiedzę z przedmiotów, które sprawiają im szczególną trudność. Dodatkową korzyścią wynikającą z innowacji jest to, że zostanie ona przeprowadzona w ramach przydziału godzin nauczyciela współorganizującego.
III. Cele innowacji
Cel główny: podniesienie kompetencji uczniów związanych z przyswajaniem treści z przedmiotów, które sprawiają im szczególną trudność.
Cele szczegółowe:
– zyskanie dodatkowego czasu na uzupełnianie wiedzy,
– zagospodarowywanie wolnego czasu uczniów w godzinach porannych,
– rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów (zgodne z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021,
– doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
– kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
– tworzenie przyjaznych warunków do nauki dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
– traktowanie ucznia podmiotowo – zwracanie szczególnej uwagi na jego potrzeby i możliwości psychofizyczne.
IV. Metody i formy pracy
– praca indywidualna,
– praca w grupie,
– metody dostosowane do zróżnicowanego zakresu materiału przyswajanego przez uczniów m.in.: obserwacja, pokaz, pogadanka, demonstracja, ćwiczenia praktyczne, Metoda Dobrego Startu, metody rozwijające aktywność własną, elementy dziecięcej matematyki – metody prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.
V. Przewidywane osiągnięcia i spodziewane efekty
– poprawa samooceny uczniów objętych innowacją,
– lepsze zrozumienie omawianych na lekcjach treści,
– skuteczniejsze zapamiętywanie istotnych treści w szkole,
– więcej czasu na odpoczynek lub rozwijanie zainteresowań w domu,
– nauczenie uczniów współpracy i dzielenia się swoją wiedzą.
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia będą na bieżąco dostosowywane do potrzeb uczniów w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego z 2017.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przygotuje i przeprowadzi sprawdziany wewnętrzne stanowiące pisemną diagnozę postępów uczniów oraz rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami. Analiza wyników uczniów i opracowanie wniosków z przeprowadzonych rozmów oraz wyniki klasyfikacji pozwolą ocenić realizację zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować dalszą pracę oraz ewentualnie zmodyfikować metody i formy pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji organizacyjnej w kolejnym roku szkolnym. Wszystkie wyniki, wnioski i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione Dyrektorowi Szkoły.